om het groei- en leerproces grondig in kaart te brengen en sneller bij te sturen waar nodig;
om het groeiproces ook mee te laten doorwegen bij de eindbeoordeling;
om de bereikte competenties (kennis, vaardigheden, attitude...) breder te evalueren, m.a.w. de delibererende klassenraad elementen aan te reiken om een toekomstgerichte houding aan te nemen t.o.v. de doorstroming naar de arbeidsmarkt of de verdere studiekeuze.
Leerkrachten evalueren leerdoelen met een waarderingen of een cijfers, die weergeven hoe de leerling scoort op die doelstellingen van het leerplan.
De resultaten, waarderingen of cijfers, kunnen leerlingen en ouders te allen tijde raadplegen via Smartschool, in het Leerlingvolgsysteem of bij Resultaten.
Het rapport geeft weer de leerling staat in zijn/haar/hun leerproces.
De laatste kolom op het rapport toont per vak een stand van zaken.
Dat betekent:
een (voorlopige) conclusie op basis van de geëvalueerde doelen vanaf september tot nu;
met een kleurcode en een woordcommentaar.
Meer details over aparte evaluaties (bv. examens, taken, toetsen...) vind je bij Resultaten op Smartschool.
24 oktober 2024 I RAPPORT 1: 1ste, 2de en 3de graad
19 december 2024 I RAPPORT 2: 1ste, 2de en 3de graad
14 januari 2025 I rapport hertoets
24 maart 2025 I RAPPORT 3: 3de graad
3 april 2025 I RAPPORT 3: 1ste en 2de graad
27 juni 2025 I RAPPORT 4