om het groei- en leerproces grondig in kaart te brengen en sneller bij te sturen waar nodig;
om het groeiproces ook mee te laten doorwegen bij de eindbeoordeling;
om de bereikte competenties (kennis, vaardigheden, attitude...) breder te evalueren, m.a.w. de delibererende klassenraad elementen aan te reiken om een toekomstgerichte houding aan te nemen t.o.v. de doorstroming naar de arbeidsmarkt of de verdere studiekeuze.
Leerkrachten evalueren leerdoelen met een waarderingen of een cijfers, die weergeven hoe de leerling scoort op die doelstellingen van het leerplan.
De resultaten, waarderingen of cijfers, kunnen leerlingen en ouders te allen tijde raadplegen via Smartschool, in het Leerlingvolgsysteem of bij Resultaten.
Het rapport geeft weer waar de leerling staat in zijn/haar/hun leerproces.
De laatste kolom op het rapport toont per vak een stand van zaken.
Dat betekent:
een (voorlopige) conclusie op basis van de geëvalueerde doelen vanaf september tot nu;
met een kleurcode en een woordcommentaar.
Meer details over aparte evaluaties (bv. examens, taken, toetsen...) vind je bij Resultaten op Smartschool.
23 oktober 2025 I RAPPORT 1: 1ste, 2de en 3de graad
18 december 2025 I RAPPORT 2: 1ste, 2de en 3de graad
13 januari 2026 I rapport hertoets
23 maart 2026 I RAPPORT 3: 3de graad
2 april 2026 I RAPPORT 3: 1ste en 2de graad
29 juni 2026 I RAPPORT 4