Uitvoeren
Voorbereiden Uitvoeren Reflecteren
Studeren kun je leren
Kennis steeds terughalen uit je langetermijngeheugen versterkt het geheugenspoor, waardoor je beter leert. Klinkt ingewikkeld... Het betekent zoveel als: het is bewezen dat je beter leert in verschillende korte sessies dan in één lange.
Taakstrategieën
Een taakstrategie is een slimme manier of stappenplan dat je helpt om een taak goed aan te pakken en te voltooien. Het is eigenlijk een plan dat je vooraf maakt, waarin je nadenkt over hoe je de taak gaat uitvoeren: wat je eerst gaat doen, wat daarna, en welke hulpmiddelen je nodig hebt. Door een taakstrategie te gebruiken, werk je gestructureerder en weet je precies hoe je de taak moet aanpakken, wat je helpt om beter en efficiënter te werken.
Wij tonen je op de visual drie strategieën die je kan gebruiken:
OVUR
De (ZAVO)beertjes van meichenbaum
SMART
6 leerstrategieën die werken
Hieronder vind je enkele goeie strategieën die je kunnen helpen om jouw leerstof beter te verwerken en onder de knie te krijgen. Klik ook de naam van een strategie voor meer uitleg:
Spaced Practice - spreid je studeermomenten in de tijd
Retrieval Practice - actief ophalen van informatie
Interleaving - wissel onderwerpen af tijdens het studeren
Verwerking - leg ideeën uit en beschrijf met veel details
Dual Coding - combineer woord en beeld
Concrete voorbeelden - gebruik specifieke voorbeelden om abstracte ideeën te begrijpen
10 leerkaarten
Het Expertisecentrum voor Effectief Leren ontwikkelde 10 leerkaarten om slim te studeren. Bekijk de leerkaarten HIER en bepaal wat voor jou kan werken.
Oefenen, verwerken & studeren
Noteren met cornell note-taking
Cornell note-taking is een methode om overzichtelijke en effectieve notities te maken. Het papier wordt in drie delen verdeeld:
Notitieveld: Het grootste deel voor hoofdpunten en uitleg.
Cue-kolom: Smalle kolom links voor vragen of kernwoorden.
Samenvatting: Onderin een korte samenvatting van de les.
Deze methode helpt je informatie beter te onthouden en is ideaal voor herhaling.
Bekijk dit instructiefilmpje voor meer uitleg!
Memoriseren met begrippenkaarten
Begrippenkaarten maken
Voorkant: Het begrip, duidelijk en juist gespeld.
Achterkant: Een heldere uitleg in eigen woorden, met een soortnaam, eigenschappen, en situering in de leerstof. Voeg eventueel voorbeelden of tegenstellingen toe.
Nut van begrippenkaarten
Fungeren als “kapstokken” voor je kennis en helpen om de cursusinhoud te begrijpen en te onthouden.
Wanneer gebruik je begrippenkaarten?
Bij het voorbereiden van lessen, toetsen en examens.
Voor het memoriseren en jezelf overhoren.
Voor het analyseren en beantwoorden van vragen.
Hoe studeer je met begrippenkaarten?
Selecteren: Begin met de belangrijkste kaarten.
Structureren: Orden de kaarten volgens de cursusindeling.
Relateren: Leg verbanden zoals oorzaak/gevolg en vergelijking.
Kritisch verwerken: Bedenk vragen en spreek de uitleg hardop (bijv. voor biologie).
Je kunt de kaarten samenvoegen tot een overzichtelijke mindmap. Laat je kaarten controleren door je vakleerkracht.
nuttige oefeningen maken
Memoriseer eerst kort de theorie.
Wees actief:
Gebruik je handboek om op te zoeken en markeer met potlood.
Noteer wat je begrijpt qua formules, techniek, en voorkennis.
Schrijf bij fouten op wat fout ging en waarom.
Werk planmatig:
Vraag jezelf af: Wat is gevraagd? Wat is gegeven? Wat heb ik nodig?
Neem je tijd en varieer:
Bestudeer toetsen en maak oude en nieuwe oefeningen opnieuw.
Memoriseer de theorie opnieuw na oefeningen, gericht op aandachtspunten.
Test jezelf met oefeningen zonder theorie erbij.
Toon je extra werk aan de vakleerkracht.
Woordenschat oefenen
Woordenschatlijst
Als je het moeilijk vind om woordenschat te leren, kun je dit schema gebruiken om je te helpen. Schrijf de woorden op die je moet leren, samen met hun vertaling. Bedek dan de eerste rij en probeer de woorden te vertalen. Ga zo door, rij voor rij. Je kan dit sjabloon voor alle talen gebruiken.
TIP: Om met dit sjabloon aan de slag te gaan, maak je best eerst een kopie van het document voor jezelf. Hoe je dat moet doen, vind je hier.
StudyGo (vroeger wrts)
Surf naar StudyGo en maak een profiel aan als je dat nog niet hebt gedaan.
Maak een nieuwe woordenlijst aan.
Typ alle woorden in (bijv. Frans en Nederlands) en controleer goed op typefouten.
Sla je woordenlijst op. Je kunt de lijst ook afdrukken als je dat handig vindt (Aanrader!).
Klik op de overhoorknop (meestal een driehoek) om jezelf te testen.
Kies de richting van je overhoring: bijvoorbeeld van FRA → NED of NED → FRA.
Kies je moeilijkheidsgraad: begin met de makkelijke versie en schakel later over naar de moeilijkere oefeningen.
Controleer de instellingen voor de overhoring en vink de volgende opties aan:
Leestekens zijn belangrijk
Hoofdletters zijn belangrijk
Juiste woord uitspreken na het geven van antwoord
Vraag uitspreken voor het geven van antwoord
Interval training
Pas eventueel de tijdsduur van de overhoring aan naar jouw voorkeur.
Leerstof verwerken
Bij het studeren voor een toets kun je vier fasen onderscheiden. Elke fase helpt je om je goed voor te bereiden, afhankelijk van de leerstof die je moet beheersen.
Fasen van Studeren
Oriëntatiefase: zicht krijgen op wat je moet leren en hoe je dat gaat doen;
Oriënterend lezen
Markeren van belangrijke informatie
Doelen bepalen
Stapsgewijze Verwerking: het kunnen weergeven van de leerstof, een basis verwerven;
Informatie verzamelen
Belangrijke punten selecteren
Memoriseren
Concrete Verwerking: het kunnen toepassen van de leerstof;
Toepassen
Concretiseren
Diepteverwerking: inzicht hebben in de leerstof
Selecteren van belangrijke informatie
Structureren van kennis
Relateren van kennis met andere onderwerpen
Kritisch nadenken over de stof
Belangrijke verwerkingsstrategieën
Analyseren: Verwerk de leerstof stap voor stap.
Memoriseren: Herhaal de leerinhoud regelmatig tot je die uit het hoofd kan opzeggen.
Relateren en Structureren: Leg verbanden tussen oude en nieuwe kennis.
Kritisch Verwerken: Denk na over wat je leert en ontwikkel een eigen visie.
Concreet Verwerken: Breng de leerstof in verband met wat er in je eigen leefwereld gebeurt.
Met deze verwerkingsstrategieën kun je de leerstof effectief verwerken en je goed voorbereiden op je toets.
leerstof bijhouden
Leren en daarna weer vergeten – het klinkt vast bekend! Hermann Ebbinghaus ontdekte dat we nieuwe kennis in eerste instantie goed onthouden, maar deze snel weer vergeten. De vergeetcurve toont aan dat zonder herhaling onze kennis snel afneemt.
Gelukkig kun je dit vertragen door herhaling in je leerproces op te nemen. Door de leerstof regelmatig te herhalen, blijft de kennis beter en langer hangen.
Hier zijn enkele tips om je leerstof efficiënt te memoriseren:
Maak het materiaal zinvol
Begrijp wat je leert
Leg verbanden tussen concepten
Gebruik ezelsbruggetjes
Lees hardop of gebruik schema’s
Herhaal kort na het leren
Studeren in periodes van 15 minuten werkt beter dan lange sessies
Aan de slag
Voor moeilijke vakken kun je de volgende methode toepassen:
De avond voor én na de les: besteed 10 minuten aan een korte verwerkingsstrategie, zoals:
Maak een inhoudstafel
Stel een begrippenlijst samen
Markeer belangrijke delen
Maak schema’s van de leerstof
Maak gerichte oefeningen
Doel: met deze aanpak verbeter je je geheugen op de lange termijn en bouw je de leerstof op.
Tijd maak je - time management
vermijd uitstelgedrag: Eat the frog
De "kikker" staat symbool voor die ene taak die je het meest uitstelt: iets dat belangrijk is, maar moeilijk of vervelend voelt. Door die taak eerst aan te pakken, begin je je dag met een overwinning en voorkom je dat je blijft piekeren over wat je nog moet doen.
WAAROM WERKT HET?
Minder stress: Als je het lastigste deel van je dag meteen afrondt, voel je je opgelucht en krijg je meer energie.
Meer focus: Je begint met een duidelijke prioriteit, in plaats van tijd te verspillen aan makkelijke, maar minder belangrijke taken.
Betere resultaten: Door de belangrijkste taken eerst te doen, maak je meer impact in minder tijd.
Verminderd uitstelgedrag: Je leert moeilijke taken niet langer uit de weg te gaan.
HOE GA JE ERMEE AAN DE SLAG?
Identificeer je "kikker":
Vraag jezelf aan het begin van de dag (of de avond ervoor): Wat is mijn belangrijkste taak vandaag? Welke taak vermijd ik, maar heeft het grootste effect op mijn doelen of successen?
Doe het als eerste:
Begin je dag met deze taak, vóór andere minder belangrijke activiteiten. Zet je telefoon uit of elimineer afleidingen totdat je de taak hebt afgerond.
Breek de kikker in stukken:
Als de taak te groot of overweldigend lijkt, breek hem dan op in kleinere stappen. Begin met een kleine actie die je meteen kunt doen.
Gebruik tijdsblokken:
Plan 20-30 minuten speciaal voor je "kikker" en doe niets anders tijdens dat moment.
Vier je overwinning:
Beloon jezelf na het voltooien van de taak. Dit kan iets kleins zijn, zoals een korte pauze of iets lekkers.
Golden hour
Wat is "The Golden Hour"?
"The Golden Hour" is de eerste, meest waardevolle periode van je dag waarin je het meest gefocust, alert en energiek bent. In deze tijd kun je je brein optimaal gebruiken en het beste werk leveren.
Het idee is dat je in deze periode je belangrijkste taken aanpakt—die taken die veel aandacht en concentratie vragen. Je benut je energie slim door het lastigste eerst te doen, in plaats van tijd te verspillen aan gemakkelijke klusjes.
WAAROM WERKT HET?
Je brein is fris: Na een goede nachtrust is je hoofd nog niet vol met afleidingen of vermoeidheid. Dit is hét moment om ingewikkelde of creatieve dingen te doen.
Je energie is hoog: Je hebt meer wilskracht en motivatie, waardoor je minder snel afgeleid raakt.
Je voorkomt uitstelgedrag: Door je belangrijkste taak meteen te doen, krijg je een voldaan gevoel en blijft de rest van de dag overzichtelijker.
HOE WERKT HET?
Identificeer je "golden hour":
Vraag jezelf af: Wanneer ben ik het meest geconcentreerd? Voor veel mensen is dat ’s ochtends vroeg, maar misschien ben jij juist ’s avonds op je best. Ontdek welk moment van de dag voor jou werkt!
Plan je belangrijkste taken:
Gebruik deze tijd om je focus te richten op de lastigste of belangrijkste dingen. Denk aan:
Oefenen voor een toets.
Het maken van een samenvatting.
Een moeilijk wiskundeprobleem oplossen.
Vermijd taken die je makkelijk later kunt doen, zoals e-mails of huiswerk waar je weinig bij na hoeft te denken.
Houd afleidingen weg:
Zorg dat je tijdens deze periode je telefoon weglegt, sociale media uitzet en in een rustige omgeving werkt.
Werk in blokken:
Gebruik bijvoorbeeld de Pomodoro-techniek: werk 25 minuten geconcentreerd, neem 5 minuten pauze en herhaal. Dit maakt je gouden uur nóg effectiever.
Maak het een gewoonte:
Als je je gouden uur elke dag gebruikt, wordt het een routine. Je brein zal weten: Dit is mijn moment om te knallen.
WAAROM IS HET HANDIG?
Je werkt sneller en effectiever.
Je voelt je trots omdat je het belangrijkste al hebt gedaan.
Je hebt minder stress, omdat je niet steeds denkt: O nee, ik moet nog...
Met "the golden hour" maak je tijd je vriend, niet je vijand. Het helpt je om slim te werken in plaats van alleen maar hard te werken!
Pomodoro-techniek
Om goed te studeren, moet je je tijd goed indelen. Dat is niet gemakkelijk. De Pomodoro-techniek helpt je om je tijd nuttig te besteden.
Kies een taak. Zet vervolgens een timer op 25 minuten en werk aan de taak. Zodra de timer gaat, neem je een pauze van 5 minuten. Dit herhaal je een aantal keer, waarna je een lange pauze neemt van 15 tot 30 minuten.
Tip! Uitstelgedrag? Probeer dit dan zeker uit.
Meer weten? De Pomodoro-techniek - helpt bij uitstelgedrag, je werkt aan je TIME MANAGEMENT.
Eisenhower methode
De Eisenhower-methode helpt je om taken slim te ordenen door ze te verdelen in vier categorieën, gebaseerd op urgentie en belangrijkheid. Dit eenvoudige model geeft je een duidelijk overzicht van wat direct aandacht nodig heeft en wat kan wachten of zelfs worden geschrapt.
Doen (Belangrijk - Dringend): Deze taken kunnen niet wachten. Pak deze direct aan.
Inplannen (Belangrijk - Niet Dringend): Deze taken mag je niet vergeten, maar hoeven niet meteen. Plan tijd om hier later aan te werken.
Delegeren (Dringend - Niet Belangrijk): Het is niet noodzakelijk dat deze taak door jou wordt uitgevoerd. Geef deze taak uit handen.
Elimineren (Niet Belangrijk - Niet Dringend): Taken die weinig waarde toevoegen. Vermijd of verwijder deze indien mogelijk.
Meer weten? De Eisenhower Methode
Neem eens een pauze
Ontspanning is even belangrijk als studeren. Door bewust om te gaan met jouw slaap, pauzes, beweging en ademhaling, kun je je productiviteit verhogen en stress verminderen. Ontdek hoe je met simpele aanpassingen je studeerervaring kunt verbeteren, zonder overbelasting!
Slaap: Zorg voor voldoende en kwalitatieve slaap (7-9 uur per nacht). Een goede nachtrust helpt bij het verwerken en onthouden van informatie en voorkomt mentale uitputting.
Regelmatige pauzes: Neem om de 25-50 minuten een korte pauze van 5-10 minuten. Dit houdt je brein fris en voorkomt dat je afgeleid raakt.
Doe tijdens je pauze iets compleet anders, zoals een korte wandeling of een kop thee maken.
Vermijd het gebruik van je telefoon of computer om je ogen en geest echt te laten rusten.
Beweging: Probeer regelmatig te bewegen, bijvoorbeeld door korte wandelingen, stretchen, of een paar oefeningen zoals jumping jacks. Dit bevordert de bloedsomloop, wat helpt om helder en gefocust te blijven.
Ademhalingsoefeningen: Er bestaan allerlei soorten ademhalingsoefeningen. Ze helpen om stress te verminderen en te ontspannen.
Bijvoorbeeld box breathing: adem 4 seconden in, hou 4 seconden je adem vast, 4 seconden uitademen, hou weer 4 seconden je adem vast, herhaal.
Extra inspiratie nodig voor een leuke pauze? Kijk eens naar deze 10 tips.
Wat als iets niet meteen lukt?
Stel je voor dat je ergens niet uitkomt tijdens de les. Het BBBB-principe helpt je om stap voor stap zelf een antwoord te vinden voordat je hulp vraagt aan de leerkracht. Zo werkt het:
Brein: Denk eerst zelf goed na. Vraag jezelf af: "Wat weet ik al over dit onderwerp?" Probeer je te herinneren wat je er eerder over hebt geleerd of hoe je een soortgelijk probleem hebt opgelost.
Boek: Vind je het antwoord niet meteen? Kijk dan in je boeken, werkboeken of je aantekeningen. Vaak staat daar iets wat je kan helpen om verder te komen.
Buur: Nog steeds geen oplossing? Vraag dan hulp aan een klasgenoot. Soms zien zij iets wat jij over het hoofd hebt gezien en kunnen ze het op een andere manier uitleggen.
Baas: Als je alle vorige stappen hebt geprobeerd en het lukt nog steeds niet, dan mag je hulp vragen aan de leerkracht – dat is de “baas” in dit stappenplan.
Door het BBBB-principe te gebruiken, leer je zelf oplossingen te zoeken en bouw je zelfvertrouwen op.
Eerste hulp bij faalangst
Wat is faalangst? Faalangst is de angst om te mislukken in situaties waarin je wordt beoordeeld of denkt te worden beoordeeld. En die angst werkt belemmerend: je kan dan plots niet meer wat je anders wel kan.
Misschien kan dit werkboekje jou helpen? Neem gerust ook contact op met jouw leerbegeleider voor ondersteuning en hulp!