Planning en organisatie blended leren - afstandsonderwijs: in dit document vind je de planning terug van wie wanneer afstandsonderwijs krijgt.
Visie, organisatie en verwachtingen: lees meer over hoe ZAVO afstandsonderwijs organiseert en welke visie er gevolgd wordt.
Samen houden we ons aan de volgende afspraken tijdens online lessen.
Waarom? Wanneer je zorgt voor een goede routine en een rustige leeromgeving, kan je gemakkelijker concentreren en kom je beter tot leren.
We monitoren je aanwezigheid en inspanningen tijdens het afstandsonderwijs en in welke mate je de afspraken nakomt. We bezorgen jou en je ouders feedback over de manier waarop je deelneemt aan het afstandsonderwijs.
Als we merken dat het afstandsonderwijs niet goed verloopt voor jou, word je uitgenodigd om de lessen op school te komen volgen.
Lukt het niet om aanwezig te zijn omwille van technische problemen? Meld je dan van tevoren af. Verwittig de leerkracht en de school van je afwezigheid. Je zal die moeten staven achteraf.
Vraag huisgenoten tijdens de online les stil te zijn en zet lawaaiige keukenapparaten of de televisie uit. Let ook op de achtergrond: wat zien anderen van jou en je omgeving? Als de mogelijkheid bestaat om je achtergrond te wijzigen en je voelt je daar goed bij gebruik dan die mogelijkheid. Zorg ervoor dat je deftig gekleed bent, ook al ben je thuis. Zet je indien mogelijk aan een bureau of tafel. Lukt jou dit niet, spreek je leerlingbegeleider aan om te zien of we voor jou op school dan een rustige plek kunnen voorzien.
Als de leerkracht vraagt om je camera aan te zetten dan doe je dat. Ga bijvoorbeeld ook niet allemaal door elkaar heen praten en zet de microfoon op mute, totdat je aan de beurt bent. Gebruik de chatfunctie alleen om vragen te stellen over de lesinhoud. Hou je je niet aan de afspraken, dan zullen we je alsnog op school uitnodigen om daar de lessen te volgen.
Zet je smartphone op niet storen, tenzij je de opdracht krijgt om hem te gebruiken - eigenlijk net zoals in de klas. Zo laat je je niet afleiden door chat- en pushberichten en steek je meer op van de les.
Net zoals op school. Zo voorkom je dat je knoeit op je laptop en zit je niet in beeld met een volgepropte mond.
Roddel bijvoorbeeld niet achter elkaars rug om, ga niet via een ander platform chatten en verstoor de les niet onnodig. Tijdens de online lessen is het anti-pestprotocol gewoon van kracht.
Het helpt je om je aandacht erbij te houden. Het luisteren naar een scherm is intensief. Ook heb je waarschijnlijk minder contact- en herhaal momenten, waardoor de stof minder goed bijblijft. Het nalezen van je aantekeningen vergroot het leereffect.
Denk hierbij aan het social media protocol, afspraken over online omgangsvormen of netiquette.
Het is wettelijk verboden om stiekem beledigende afbeeldingen en screenshots te maken van leerkrachten en leerlingen en deze te delen op openbare sociale media.
Het is storend voor zowel leerlingen als leerkracht indien de les verstoord wordt door ongewenste bezoekers.
Je geeft geen codes door aan leerlingen van een andere klas om deel te nemen aan online lessen.