Missie en Visie

Missie

ZAVO biedt kwaliteitsvol en vooruitstrevend Nederlandstalig onderwijs op alle niveaus en in verschillende domeinen. Gebaseerd op de idealen van Jean-Baptiste De la Salle geven we onze leerlingen belangrijke christelijke inspiratie mee. Dat betekent dat we investeren in een warme, betrokken schoolcultuur waar elke leerling de zorg en begeleiding krijgt die hij of zij nodig heeft, gedragen door een verbonden, gemotiveerd team. We willen jongeren de kans geven om hun talenten maximaal te ontplooien en authentiek in het leven te staan. 

visie

Christelijke inspiratie

Vanuit onze christelijke traditie vormen we leerlingen als mens, als vakexperten in hun beroepsveld en als sterke instromers voor het hoger onderwijs. We maken ruimte voor de spiritualiteit van onze leerlingen, ongeacht hun geloofsovertuiging of levensbeschouwing.

We hebben oog voor de ander, voor zijn eigenheid en zijn kwetsbaarheid. We erkennen de noden van onze leerlingen en stellen ons empathisch op. We geloven dat we als gemeenschap kunnen groeien vanuit elkaars kwetsbaarheid.

We zetten ons vol geestdrift in voor het gemeenschappelijk project van onze school en nemen dit engagement vol overgave op. We willen ons hiermee inschrijven in het verhaal van Jean-Baptiste De La Salle, stichter van de Lasalliaanse scholen.

Verbondenheid

ZAVO is een warme school, waar leerlingen, collega’s en bezoekers welkom zijn. We willen dat de leerlingen en het schoolteam zich thuis voelen en zichzelf kunnen zijn.

We communiceren oprecht en open en bouwen zo een warme, spontane band op met onze leerlingen en hun ouders. We willen hun vertrouwen verdienen omdat we geloven dat een persoonlijke aanpak jongeren het beste toelaat zichzelf te ontdekken en ontplooien in alle veiligheid. Ook intern zetten we in op een waarderende cultuur.

Die authenticiteit vertaalt zich in een open kijk zonder vooringenomenheid op elkaar en de wereld. Dezelfde openheid en onbevooroordeelde blik wakkeren we aan in onze leerlingen.

Verantwoordelijkheid

Verantwoordelijkheid betekent voor ons ‘zorg dragen voor’. We leren jongeren zorg te dragen voor zichzelf, in alle vrijheid aan te geven wat zij nodig hebben en verantwoordelijkheid op te nemen voor hun handelen. We maken hen zelfredzaam door hen te begeleiden bij het maken van doordachte, verantwoorde keuzes: in de les, in de school en daarbuiten en voor hun latere leven.

Zorg dragen doe je ook voor de ander. We stellen ons dienstbaar op en creëren een schoolklimaat van gedeelde verantwoordelijkheid. We roepen jongeren op tot solidariteit: we wekken gevoeligheid en betrokkenheid voor wat er gebeurt op school, thuis en in de samenleving. ZAVO zet in op een participatief schoolbeleid, zodat leerlingen actief en geëngageerd leren deelnemen aan de maatschappij.

Ten slotte dragen we zorg voor de wereld die we in erfpacht hebben: we hebben oog voor duurzaamheid en stimuleren leerlingen engagement op te nemen voor een betere wereld.

Geloof in groei

Door te geloven in hun potentieel geven we alle leerlingen de groeikansen die ze verdienen. We begeleiden hen om een pad te kiezen dat bij hen past en waarop zij hun talenten kunnen ontplooien. We investeren in kwalitatief onderwijs én menselijke relaties. We willen dat leerlingen durven dromen en durven falen, om zo hun grenzen te verleggen.

ZAVO is een vooruitstrevende school, waarin technologische ontwikkelingen hun plaats krijgen en duurzaamheid centraal staat. In een snel veranderende wereld investeren we in innovatief onderwijs dat inspeelt op de specifieke noden van leerlingen en maatschappij.


Positief-kritische geest

We leren onze jongeren om kritisch te kijken naar zichzelf en de maatschappij, om zich te verzetten tegen onrechtvaardigheid. Tegelijk stimuleren we leerlingen om hun blik te verbreden en leerkansen te zien in actuele uitdagingen.

In onze multiculturele en meertalige context is diversiteit een rijkdom, een spannende uitnodiging om je eigen denkbeelden in vraag te stellen en je zonder vooroordelen open te stellen voor die van de ander.  We geloven in de fundamentele gelijkheid en gelijkwaardigheid van alle mensen en in de verbondenheid van de samenleving. We willen dat onze leerlingen onbevangen durven vertrouwen op de goedheid van de ander.