Beschrijving van de studierichting
In dit 7de jaar begeleiden en verzorgen de leerlingen baby’s en peuters in samenwerking met ouders, collega’s en externen. Ze begeleiden kinderen van de basisschool buiten de schooltijd. Ze stimuleren kinderen van 0 tot 12 jaar in hun ontwikkeling rekening houdend met de diversiteit in de samenleving. Ze onderbouwen het handelen als kinderbegeleider vanuit inzichten in kinderopvang, ontwikkelingspsychologie en pedagogisch handelen.
Je ontwikkelt de beroepscompetenties van kinderbegeleider voor baby’s, peuters en schoolgaande kinderen, zoals het verzorgen van de kinderen en het ondersteunen van activiteiten. Je ontwikkelt deze competenties op school en op een stageplaats.
Ondersteunen van kinderen en pedagogisch handelen
Ontwikkelingspsychologie: focus op de levensfase van het kind (0 tot 12 jaar)
Pedagogie: theorieën en modellen uit de context van de kinderopvang (0 tot 12 jaar)
Reflecteren over ethische casussen en maatschappelijke thema’s uit de kinderopvang
Leerlingen Kinderbegeleider leren graag in concrete contexten eigen aan de studierichting. Ze leren pedagogisch handelen vanuit theoretische kaders eigen aan de kinderopvang. Ze zijn geïnteresseerd in ontwikkelingspsychologie en pedagogie. Ze zijn sociaal, creatief en communicatief vaardig en werken graag met kinderen.
Na dit jaar wil je graag gaan werken in een kinderdagverblijf of buitenschoolse opvang.
De richting KINDERBEGELEIDER heeft een arbeidsfinaliteit. Deze studierichting is met andere woorden gericht op de doorstroom naar de arbeidsmarkt.